Konspekt do zajęć prowadzonych metodą oswajania ze sztuką słowa dla klasy III
Katarzyna Mierzyńska
Konspekt do zajęć prowadzonych metodą oswajania ze sztuką słowa dla klasy III
Temat: Król – Stwór – jak poskromić pułapki naszej wyobraźni
Cele:
-ukazanie wyrazów o żartobliwej wymowie i dźwiękonaśladowczych -ukazanie możliwości wykorzystania wyobraźni w pokonywaniu lęków i trudności -doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej wypowiedzi literackiej (przysłowie)
Środki dydaktyczne - tekst wiersza -przybory do pisania
Metody
-różnorodne formy ekspresji -swobodne teksty
Propozycja przebiegu zajęć
1.Odczytanie dwóch zwrotek wiersza D. Wawiłow pt. „Król”
Za szafą szur-szur, w łazience bul-bul, za oknem stuk-stuk ... Kto by to być mógł?
Za szafą szur-szur, za oknem stuk-stuk, w łazience bul-bul. Już wiem to jest Król!
2.Rozmowa z dziećmi.
Co może wydawać takie odgłosy ? ( straszydła, stwory, woda, gałąź, wiatr itd.) Zwrócenie uwagi na racjonalne i baśniowe pochodzenie odgłosów.
Jakie inne odgłosy można by usłyszeć z tych miejsc? ( zgrzyt-zgrzyt, puk-puk, plum-plum, kap- kap)
Kto opowiada o tych tajemniczych odgłosach ? ( chłopiec, dziewczynka) Gdzie się znajduje? ( w ciemnym pokoju, w łóżku przed zaśnięciem)
Kto wydaje te odgłosy? Czy jest to szafa, kran gałęzie za oknem? ( To jakiś stwór, straszydło stoi za oknem, chowa się za szafą, pod łóżkiem itd.)
3.Jak myślicie , jeśli te odgłosy nie pochodzą od przedmiotów i rzeczy, to dlaczego ten stwór- król chowa się za oknem, szafą czy w łazience? (żeby nastraszyć, zjeść, porwać, zrobić kawał itd.)
4.Czy wy także spotykacie i słyszycie takich królów ? ( jak jest ciemno, kiedy jesteśmy sami itp.)
5.Posłuchajcie zatem jak akcja w pokoju rozwinie się dalej. ( odczytanie trzeciej zwrotki)
Narysuję tego Króla, będzie głowę miał jak kula, będzie włosy miał do pasa, nochal długi jak kiełbasa nogi trzy i cztery ucha, brzucho grube jak poducha wielki dziób i straszne kły bo to król okropnie zły!
5.Jak wygląda król – wyszukajcie wyrazy opisujące króla. Wypisanie określeń na tablicy, zwrócenie uwagi na wyrazy – brzucho, kiełbasa, nochal, ucha, poducha. Rozmowa dotycząca tego, że te wyrazy mają wymowę ironiczną, żartobliwą –nie stanowią zagrożenia. 6.Spróbujmy narysować Króla- Stwora ( dzieci rysują na dużych arkuszach po 3 osoby)
7.Wywieszenie na tablicy rysunków i odczytanie czwartej zwrotki wiersza.
A potem sam na krześle stanę i sam powieszę go na ścianie i tak się będę z niego śmiać że już nie będę go bać !
8.Co myślicie o naszym królu? ( nie jest taki straszny jak się wydawało itd.)
9.przypomnijcie sobie jakie odgłosy wydawał, dlaczego chłopiec się go bał? ( bo nie widział króla, wyobrażał sobie straszne rzeczy) Nawiązanie do przysłów „Nie taki diabeł straszny jak go malują”, „Strach ma wielkie oczy” Zwrócenie uwagi na pułapki wyobraźni, boimy się tego czego nie rozumiemy, wyobraźnię należy oswajać. Na koniec dzieci próbują wymyślić swoje przysłowie nawiązujące do tematu. Zapisują w zeszytach. |